Metaverse - vad är det egentligen?

Ända sedan IT-jätten Facebook annonserade sitt namnbyte till Meta och VD Mark Zuckerberg offentliggjorde sina ambitioner om ett digitalt universum har metaverse blivit ett hett begrepp. Att definiera konceptet metaverse är ingen lätt uppgift. I januari 2020 publicerade riskkapitalisten Matthew Ball ett slags manifest där han konstaterar att det är lika svårt att förklara vad metaverse är som det är att förklara hur dagens internet är byggt för någon som levde på 80-talet. Metaverse som ord har varken Mark Zuckerberg eller annan nuvarande pionjär inom området myntat utan kommer ursprungligen från science fiction författaren Neal Stephenson i romanen Snow Crash. I Snow Crash är metaverse en uppföljare till internet i form av en 3D-värld som människor kopplar upp sig mot genom VR-headset.

Idéer om virtuella världar har förekommit även efter boken, ett populärt exempel är ifrån boken Ready Player One av Ernest Cline. Även om just ordet metaverse inte nämns i boken så bygger berättelsen på virtuella världar som människor kopplar upp sig mot. Det som de flesta idéskapare är överens om är att metaverse kan ses som en förlängning av dagens internet. Det kommer inte vara en enskild plattform utan snarare en uppsättning av virtuella världar som är integrerade med varandra.

Kanske kommer det se ut såhär när du sitter och pluggar för en tenta i metaverse?

I dagsläget finns det inget metaverse men flera aktörer gör stora satsningar inom området, t.ex. Meta, Microsoft, Nvidia, etc. Enligt Mark Zuckerberg kan vi ha ett tillgängligt metaverse inom 5-10 år. Det är dock viktigt att notera att de olika satsningarna skiljer sig avsevärt i bilden om vad metaverse är och hur det ska fungera.

Tillsvidare får vi nöja oss med Matthew Ball’s försök att beskriva vad metaverse är: “The Metaverse is a massively scaled and interoperable network of realtime rendered 3D virtual worlds which can be experienced synchronously and persistently by an effectively unlimited number of users, and with continuity of data, such as identity, history, entitlements, objects, communications, and payments”.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Vill du få liknande innehåll som detta varje måndag. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Helt gratis!